7 august 2013

Ciorba de rosii deasa



Una dintre ciorbele mele preferate este cea de rosii. Gustul dulceag si plin de aroma il obtinem doar vara, cand rosiile se coc in lumina directa a soarelui.
Am invatat s-o prepar de la tata, fiind o reteta specifica zonei de sud a Romaniei. La fel o gatea si bunica mea si iacata, la fel o prepar si eu. Nu uit nici acum mirosul vrejului de rosie si mirosul leusteanului proaspat rupt, crescut langa fantana. Aceste amintiri imi sunt inca vii in memorie.
Mai jos, doua fotografii din vremuri demult apuse, cand bunicul cultiva rosii adevarate, iar eu le savuram cu nesat. 



Si pentru ca-mi plac atat demult si mi-a fost dor de gustul autentic, am incercat o mini productie pe balcon. In al doilea rand, nu puteam sa nu particip la provocarea lunii august "Dulce Romanie" pe blogul Dianei, unde Maria sa Rosia este vedeta.

Cele mai cultivate de catre bunicul si tatal meu erau soiul "inima de bou", carnoase si delicioase. Nu prea am vazut in ultima vreme la tarani si din pacate, cei care se ocupa sunt prea putini. 
 

Nu-mi ramane decat sa recomand din toata inima aceasta bunatate !


Ingrediente :

  • 4 kg rosii carnoase si crescute fara ingrasamant
  • 3 ardei grasi
  • 2 cepe
  • 1 morcov mare
  • 1 pastarnac (optional, nu era in reteta de baza )
  • 1 legatura patrunjel verdeata
  • 2-3 legaturi leustean
  • 2 linguri ulei de floarea soarelui presat la rece
  • 100 gr fidea ( eu am avut fidea de orez )
  • sare
Spalam bine rosiile si le decojim. Stiu, o sa-mi spuneti ca era mai usor sa le pun in apa clocotita cateva minute, dar nu, ciorba e mult mai gustoasa astfel.
Cantitatea este pentru o oala de 5 kg. Punem rosiile decojite in oala si le "storcim" cu ajutorul aparatului pentru piure. Nu trebuie insistat prea mult, prefer um amestec mai grosier.


Adaugam peste rosii morcovul spalat, curatat si dat prin razatoare. La fel procedam si cu pastarnacul. Taiem ceapa marunt, ardeiul gras cubulete si tocam legatura de patrunjel. Le punem peste rosii. Completam cu apa aproape pana sus si lasam sa fiarba 15-20 minute la foc mediu.
Potrivim de sare si gustam daca toate sunt fierte.
Inchidem focul si adaugam leusteanul tocat si fideaua. Nu e necesara fierberea separata a  acesteia, se va umfla in cateva minute. Tot acum adaugam si uleiul.

Se poate servi atat rece, cat si calda, asezonata cu ardei iute si verdeata proaspata.

Pofta buna !



4 comentarii:

  1. Mihaela, iti multumesc ca te-ai gandit la mine si ai trimis bunatatea aceasta de ciorbica la parada. Ma bucur sa vad ca nu sunt singura care ar manca rosii la micul dejun, la pranz si la cina :). Foarte sugestive fotografiile "din vremuri demult apuse" xo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu multa placere Diana ! Sper sa am timp sa onorez si tema "arome de vacanta, arome de vara".

      Ștergere
  2. Grozava supa asta, imi aduce aminte si mie de vremurile petrecute la bunici cand mancam frecvent supa de rosii...facuta din rosii adevarate ;)

    RăspundețiȘtergere

Pages

Vizitatori

Totalul afișărilor de pagină

Followers

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...